درمان ریشه

سه قسمت عمده تشکیل دهنده دندان عبارتند از مینا ، عاج و پالپ . پالپ در بر دارنده اعصاب و رگ های خونی است . خود پالپ درون عاج قرار دارد . هنگام عصب کشی ، مواد عفونی و عصب موجود در دندان تخلیه می شوند . تغذیه و دفاع ضد میکروبی بر عهده پالپ دندان است . اگر پالپ دچار عفونت شود ، دندانپزشک ناگزیر به برداشتن آن است . به مجموعه آنچه گفته شد درمان ریشه گفته می شود . اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به شرح این عمل درمانی بپردازیم ، عصب کشی شامل خارج کردن ریشه دندان ، تمیز کردن و پر کردن دندان می شود . هر دندان یک تا سه ریشه دارد و گاهی ریشه های اضافی هم دیده می شوند .
علائم عفونت دندان
درد هنگام خوردن و آشامیدن
ورم لثه
ترشح عفونت
تیره شدن دندان
ورم صورت
درد هنگام دراز کشیدن

اگر ریشه درمان نشود ، تنها راه کشیدن دندان است . اگر دندان عفونی درمان نشود ، عفونت به بافت های اطراف سرایت کرده ، سبب عفونت های استخوانی و آبسه  و ... می شود .
پالپ دندان چند وظیفه بر عهده دارد . ساخت عاج توسط سلولهای ادنتوبلاست و القای حس از جمله این وظایف اند . هنگامی که پوسیدگی پیشرفته می شود ، پالپ ملتهب می شود . به فهرست عوامل صدمه زننده به پالپ ، باید ضربه ، نیروهای بیش از حد ارتودنسی ، بیماری های لثه ، کورتاژ عمیق ناحیه پری رادیکولار و ترومای اکلوزال را نیز باید افزود .
مراحل درمان ریشه عبارتند از :
معاینه دندان جهت آگاهی از میزان آسیب دندان
بی حسی موضعی دندان مورد نظر
دستیابی به کانال دندان
تخمین طول کانال
تمیز کردن و حذف پالپ دندان
پر کردن کانال از مدخل تاجی تا انتهای اپیکال
ترمیم موقت
ترمیم دایم
گاهی به منظور اطمینان از اینکه هیچ عفونتی در کانال باقی نمانده است ، داروهایی درون ریشه کانال تزریق می شود . در عفونت های گسترده تر ، مصرف آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می شود . حد اقل زمان مورد نیاز برای درمان ریشه دو جلسه است ولی ممکن است بسته به شرایط بیمار ، زمان طولانی تری نیاز باشد تا سپری شود . با توجه به آنچه گفته شد ، توصیه اکید آن است تا زمان ترمیم کامل دندان ، از جویدن با آن دندان خودداری شود . فقط در زمان درمان ریشه خونریزی مشاهده می شود و پس از آن ادامه دار نیست . معمولاً پس از عصب کشی نیاز به روکش جدید است تا زیبایی دندان پر شده حفظ شود .
پس از درمان ریشه ، التهاب و درد طبیعی است که در اثر مرور زمان رفع می شود .
اگر به هر دلیلی درمان ریشه با شکست موجه شود ، درمان مجدد توصیه می شود و اگر باز هم درمان ریشه موفقیت آمیز نبود ، راهکار جایگزین ، جراحی اندودنتیک است . اگر جراحی هم جواب ندهد ، باید دندان را کشید و از راهکارهای درمانی قابل استفاده برای پس از کشیدن دندان استفاده کرد .
اگر پس از عصب کشی از دندان عصب کشی شده به خوبی مراقبت شود ، این امکان وجود دارد که تا آخر عمر از دندان عصب کشی شده استفاده کرد . با توجه به اهمیت جویدن مناسب غذا و رشد صحیح دندان ها ، عصب کشی را برای دندان های کودکان نیز می توان انجام داد .
برای کسب اطلاعات جانبی درباره عصب کشی و تعیین وقت برای مراجعه به دندانپزشکی دکتر فرهودی ، از شماره های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید .